20060607

Custom Bike Show i Norrtelje

Tiotusen människor plus fyratusen motorcyklar är lika med en gigantisk folkfest.
På Custom Bike Show i Norrtälje, Skandinaviens enda uttagningstävling till VM, stod tvåhjulingen i centrum under hela helgen.

Sommaren är ett eldorado för hojåkaren. Det är då alla gamla bekanta åker runt i landet och ses igen efter vintern. Nu är det dags att visa upp vad man skruvat och grejat med i garaget.

Custom Bike Show i Norrtälje inleder inte säsongen - den började redan för en månad sedan. Men träffen är utan tvekan en höjdpunkt med tanke på all den yrkesskicklighet och hantverksmässiga kunskap som både utställningen och tävlingen kräver av sina deltagare.

Trehundra välputsade motorcyklar står uppradade på gräsmattorna i Societetsparken mitt inne i Norrtälje. Nyskapande design, överdådiga chopperbyggen och maskiner av klassiskt snitt bjuder på en bländande uppvisning i färg, form och funktionalitet - en syn som skulle kunna ta andan ur vem som helst. Och mycket riktigt flockas en massiv publik kring hojarna. Vuxna, barn och gamla pekar, kommenterar och synar dem.

Ett stenkast längre bort står nästan 4 500 motorcyklar som har parkerats överallt där det finns plats och tycks fylla upp hela stadskärnan. Sammanlagt har Custom Bike Show lockat över 10 000 entusiaster vilket är rekord för arrangemanget.

Men det är inte alls så att knuttarna har tagit över det lilla samhället och försatt invånarna i skräck.

- Näringsidkarna jublar. Det här har mer och mer blivit en stadsangelägenhet och ses som en positiv grej. Den är bra pr för Norrtälje som turistmål och vi sitter hela tiden med kommunen och för en dialog. Vyerna har vidgats, konstaterar Henkan, medlem i Twin Club MC och koordinator för Custom Bike Show.

Men så välorganiserat har det inte alltid varit. När utställningen arrangerades för första gången 1971 var den en spontan fest som mest lockade vänner och bekanta. Men intresset ökade och tillställningen drog allt mer folk vilket 1980 kulminerade i en massinvasion av deltagare. För killarna i klubben kändes det hela så stort och ohanterligt att de tog en time-out. Fyra år senare var det emellertid dags för arrangemanget att återuppstå och med tiden har en väl fungerande administration byggts upp för att hantera den allt mer populära mc-träffen, som förutom svenskar lockar besökare från hela Europa.

- För andra året fungerar showen som den enda skandinaviska deltävlingen för EM och VM i hojbyggande. Vinnaren av juryns pris får en check på 5 000 euro och går direkt till världsmästerskapet i amerikanska Sturgis, säger Henkan.

Och nu har klockat slagit tre och det är dags för prisutdelning. De lyckliga personer som kommit vidare i de nio olika kategorierna startar upp sina maskiner. Det dånar och bullrar när 21 egenhändigt byggda järnhästar rullar iväg genom parken mot stora scenen där mängder av folk sitter och väntar. En efter en körs motorcyklarna upp på en ramp varefter de olika vinnarna högtidligt tackas av, applåderas och får priser som sammanlagt är värda över en halv miljon kronor. De strålar av glädje och tar emot verktyg, utrustning och presentkort på prylar.

Men gladast av alla är Isto Kotavuopio som tar storslam och kammar hem förstapriset i hela tre kategorier. Han vinner inte bara Chopper-klassen utan blir framröstad av publiken i People's Choice och får stå överst på prispallen i kategorin Juryns val. Det sistnämnda innebär att det är han som får åka till USA och tävla i VM med sin minst sagt egensinniga skapelse, en lång och ultralåg Indian med böljande linjer, minimalistiska former och utsökta detaljer. Den ser nästan ut som en leksak och får många att tappa hakan.

- Jag har tagit till alla custom-tricks jag kunde komma på. Och var inspirerad av gamla hästdroskor, sådana som användes till att frakta likkistor med, berättar Isto och håller på bruten engelska en symbolfylld utläggning om livets början och slut.

Precis som under de senaste åren är det hojbyggare från grannlandet Finland som dominerar på prispallen. De - precis som övriga deltagare - drivs av en passion för tvåhjulingar och för att skapar sin egen maskin från grunden. De är yrkesmän av en sort som med åren nästan blivit ett utdöende släkte, som ersatts av folk som köper färdigproducerade tillbehör som skruvas på motorcykeln, i stället för att bygga eget.

Efter prisutdelningen grenslar drar flera tusen motorcyklar i högljudd kortege mot festen och campingen vid Twin Clubs kåk ett par kilometer utanför stan.

Det dröjer ett helt år till nästa gång. Men för killarna i Twin Club börjar förberedelserna redan i höst. Men först ska de, som så många andra knuttar, köra hoj hela sommaren lång.


Robert Lagerström
031-62 40 00 gpmotor@gp.se

TÄVLINGSKATEGORIERNA PÅ CUSTOM BIKE SHOW
H-D-chopper
Chopper
Custom
Classic Custom
Trike
Classics
Best Paintwork
People's Choice
Juryns val

Birgitta Rosén med sönerna Johan och Kalle tyckte att det var kul att titta på motorcyklar. Men störst intresse väckte ändå sandlådan på lekparken.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Efter utställningen blev det förflyttning till Twin Clubs ägor och campingen, under kvällen bjuds det på rockmusik och mat.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Pontus Abrahamsson från Hönö körde upp på sin nybyggda chopper.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Ett glatt gäng från Göteborg, Bengt-Ove Sandberg, Pontus Abrahamsson och Krister Olofsson.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Isto Kotavuopios fantastiska bygge var tidigt segertippat, det ska till Sturgis i USA och tävla under världsmästerskapet i hojbygge.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Att Isto Kotavuopios är silversmed till professionen är inget man tvivlar på när man ser detaljerna på hans maskin, här syns strålkastaren.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Peteri Rusonens bygge lyste som en karamell i solen.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Minna Malkamäki vann andra pris i Chopper-klassen med sin fina Norton.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Under Custom Bike Show invaderas Norrtälje av nästan 5 000 motorcyklar, stadens största evenemang som även lockar turister.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Unika tekniska lösningar lockar alla åldrar, här är det motorcykeltidningen MCM:s projekthoj som beskådas.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Helgens familjenöje är för många att titta på de utställda motorcyklarna.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Henkan på Twin Club MC håller i trådarna och ser till att allt fungerar under den stora tillställningen

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

En gammal sidventilad Harley-Davidson får nytt liv med bland annat förkopprade avgasrör.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Finske Andy Niemi vann klassikerklassen samt underligt nog även kategorin för bästa lack.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07

Ännu ett finskt bygge, en primitiv variant helt utan avgasrör och med nummerplåten surrad med ståltråd mot cylindern.

Bild: CHRISTER OLOFSSON
Publicerad: 2006-06-07