Väldoftande
avgaser och melodiöst buller
|
FOTO:
Måna Roos
Ödleögon, dödskallar, blommönster, eldsflammor.
Allt. Kreativiteten är total när det gäller motivlacken
på motorcyklarna. |
NORRTÄLJE.
Familjen Whestrin kom på sin Yamaha med sidvagn; pappa, mamma och
två döttrar.Thomas Karlsson anlände på sin Harley-Davidson,
ett mästerverk som han jobbat tre år med och lagt ner 100 000-tals
kronor på. Patrik Hedlund, 12 år, visade upp sin häftiga
moped-chopper som han byggt tillsammans med pappa Stephan. Dessutom var
det ungefär 3 500 ekipage till på plats. Det handlar förstås
om Custom Bike Show som ägde rum i Societetsparken i lördags.
Den här
dagen är allt annorlunda. Avgaserna luktar gott. Motorbullret är
som musik. Trängseln är trivsam, och det konstgjorda moset till
varmkorven smakar bra.
"Welcome, Bikers" står det på den stora banderollen
över insläppet i Societetsparken. Men jag känner mig välkommen
även utan motorcykel.
Klockan är elva på lördagsförmiddagen, solen skiner,
och kön av mullrande HD:ar, nästan ljudlösa Gold Wings,
gamla BSA:ar och Royal Enfields, tunga trikar - och massor av andra märken
- växer vid entrÈn.
Det är mäktigt. Alla hojarna. Ljudet. Lukten. Skinnkläderna.
De coola ansiktena under hjälmkanterna. När kön blir längre
börjar marken vibrera, och hjärtat slår fortare.
Familjen Whestrin från Ingarö glider in på området,
fyra personer på sina gröna Yamaha med sidvagn. Pappa Thomas
kör, mamma Susanne sitter bakom honom och i den breda sidvagnen kurar
döttrarna Lina och Hanna, tretton och sju år gamla.
Susanne och Thomas ser nöjda ut när de fått av sig hjälmarna.
De har haft en fin tur upp från Ingarö, i strålande solsken.
- Flickorna trivs i vagnen, berättar de. Hanna är rutinerad
hoj-åkare. Hon har varit med sedan hon var 10 månader. Och
i sidvagnen finns numera både radio och cd-spelare.
Det börjar
bli trångt i Societetsparken. Här finns 3 500 motorcyklar och
omkring 10 000 människor. Utställningshojarna står i rader,
indelade i de olika klasserna - många är rena mästerverken.
Thomas Karlsson från Borlänge står vid sin silverglänsande,
vackra HD som han jobbat på i tre år.
Hur många
timmar har han lagt ner på den?
Thomas skrattar:
- För många, säger han. Men du vet hur det är när
man har en drömä
Ungefär 200 000 kronor har han lagt ner på sin dröm -
inköpet av hojen oräknat.
- Man är ju lite tokig, skrockar han. Och det verkar som om jag aldrig
blir riktigt nöjd med den.
Men sen då. När han är nöjd till slut. Vad ska han
göra då? Sälja?
- Aldrig! konstaterar Thomas. jag får väl börja med ett
nytt projekt. Om jag sålde den här skulle jag aldrig kunna
sova merä
Mångfald
är ordet. Jo, visst - det handlar bara om motorcyklar. Men mångfalden
är slående.
Här finns allt. Pietetsfullt renoverade veteranhojar, eleganta lyxutrustade
touring-maskiner, extrema chopprar och custom-cyklar.
Med hojåkarna själva är det likadant: tatuerade HD-åkare
med flätade skägg och häftiga tatueringar, djupt urringade
kvinnor med tunga silversmycken och tajta skinnbrallor, välklädda
touring-åkare i övre medelåldern, de kristna grupperna
med sina kors på västarna. Bland utställningshojarna hittar
vi en moped, ombyggd till chopper efter alla konstens regler. Den tilldrar
sig mycket uppmärksamhet. Ägaren visar stolt upp den. Han heter
Patrik Hedlund och är 12 år.
Hojen har han byggt tillsammans med pappa Stephan.
- Vi har hållit på sen förra sommaren, berättar
de. Och vi har lagt ner alldeles för många timmar på
denä
Man kan undra vad Patrik kommer att rulla in i Societetsparken på
när han tagit körkort om några år. Vågar vi
gissa på Harley-Davidson?
Lördag
kväll. Jag passerar Societetsparken igen. Inte en motorcykel. Inte
en människa. Inte en Colaburk, inte ett papper på marken.
Har jag drömt alltihop??? Nej, dessbättre inte.
|