Hojshow drog åkare från hela Europa

Leffe Jansson, Twin club Mc, fick sin biljett till European championship custom builders betald, när andrapriset delades ut av Robin Bradley.

Norrtälje. Tappra hojåkare från Europas alla hörn trotsade vädergudarna och gjorde årets upplaga av Custom bike show i Norrtälje till en fröjd för ögat. På Custom bike show ska det vara solsken och värme. Men vädergudarna hade denna lördag bestämt sig för att vara vrånga. De tillät dock arrangörerna att få ordning i parken innan det envetna regnandet började strax före klockan tio. Ljudteknikerna hann nästan rigga sina högtalare och förstärkare för att kunna ösa på med 18 000 watt. Vid insläppet för utställare köade tålmodiga bikers. Gäster från Finland, Holland, Tyskland och övriga Europa kom i en aldrig sinande ström. Riktigt så många utställare som förra rekordsommaren blev det kanske inte men kvaliteten på cykelbyggena var hög. Sveriges snabbaste dragbike från Karling racing team fanns på plats. Super twin top fuel dragbikebygget väger 345 kg och utvecklar sådär 700-800 hästkrafter. - Vi har europarekordet med 6,36 sekunder på 400 meter, berättade en stolt Victoria Karling innan hon tog på sig hörselskyddet. Dragbiken fick parken att vibrera av plågsamt höga 144 decibel. Under lördagen skulle en jury bestående av Robin Bradley, American motorcycle dealer, Charlie Karling från Karling racing team, Olof Gibson och Ivve Hallberg, utse tre pristagare till den europeiska kvaltävlingen i custom bike building. Vinnaren blev även direktkvalificerad till VM i Las Vegas, USA 2006. - Om den förstaplatsen var juryn helt överens, berättade Robin Bradley. Fram till 2004 hade denna tävling varit till för industrin för att visa upp sitt kunnande. Men att man för 15 månader sedan beslöt att tävlingen skulle vara öppen för alla. I förra årets final i Amerika var tre av de tio främsta custombyggen från Sverige. - Det tyder på att ni håller en mycket hög klass här i landet, berömde Robin Bradley.Bengt Ungestål, text och foto

På Custom bike show ska det vara solsken och värme. Men vädergudarna hade denna lördag bestämt sig för att vara vrånga.
De tillät dock arrangörerna att få ordning i parken innan det envetna regnandet började strax före klockan tio.
Ljudteknikerna hann nästan rigga sina högtalare och förstärkare för att kunna ösa på med 18 000 watt.
Vid insläppet för utställare köade tålmodiga bikers.
Gäster från Finland, Holland, Tyskland och övriga Europa kom i en aldrig sinande ström.
Riktigt så många utställare som förra rekordsommaren blev det kanske inte men kvaliteten på cykelbyggena var hög. Sveriges snabbaste dragbike från Karling racing team fanns på plats.
Super twin top fuel dragbikebygget väger 345 kg och utvecklar sådär 700-800 hästkrafter.
- Vi har europarekordet med 6,36 sekunder på 400 meter, berättade en stolt Victoria Karling innan hon tog på sig hörselskyddet.
Dragbiken fick parken att vibrera av plågsamt höga 144 decibel.
Under lördagen skulle en jury bestående av Robin Bradley, American motorcycle dealer, Charlie Karling från Karling racing team, Olof Gibson och Ivve Hallberg, utse tre pristagare till den europeiska kvaltävlingen i custom bike building. Vinnaren blev även direktkvalificerad till VM i Las Vegas, USA 2006.
- Om den förstaplatsen var juryn helt överens, berättade Robin Bradley.
Fram till 2004 hade denna tävling varit till för industrin för att visa upp sitt kunnande. Men att man för 15 månader sedan beslöt att tävlingen skulle vara öppen för alla. I förra årets final i Amerika var tre av de tio främsta custombyggen från Sverige.
- Det tyder på att ni håller en mycket hög klass här i landet, berömde Robin Bradley.


Bengt Ungestål, text och foto | 2005-06-08