Hojshow
drog åkare från hela Europa
|
Leffe Jansson,
Twin club Mc, fick sin biljett till European championship custom builders
betald, när andrapriset delades ut av Robin Bradley. |
Norrtälje.
Tappra hojåkare från Europas alla hörn trotsade vädergudarna
och gjorde årets upplaga av Custom bike show i Norrtälje till
en fröjd för ögat. På Custom bike show ska det vara
solsken och värme. Men vädergudarna hade denna lördag bestämt
sig för att vara vrånga. De tillät dock arrangörerna
att få ordning i parken innan det envetna regnandet började
strax före klockan tio. Ljudteknikerna hann nästan rigga sina
högtalare och förstärkare för att kunna ösa på
med 18 000 watt. Vid insläppet för utställare köade
tålmodiga bikers. Gäster från Finland, Holland, Tyskland
och övriga Europa kom i en aldrig sinande ström. Riktigt så
många utställare som förra rekordsommaren blev det kanske
inte men kvaliteten på cykelbyggena var hög. Sveriges snabbaste
dragbike från Karling racing team fanns på plats. Super twin
top fuel dragbikebygget väger 345 kg och utvecklar sådär
700-800 hästkrafter. - Vi har europarekordet med 6,36 sekunder på
400 meter, berättade en stolt Victoria Karling innan hon tog på
sig hörselskyddet. Dragbiken fick parken att vibrera av plågsamt
höga 144 decibel. Under lördagen skulle en jury bestående
av Robin Bradley, American motorcycle dealer, Charlie Karling från
Karling racing team, Olof Gibson och Ivve Hallberg, utse tre pristagare
till den europeiska kvaltävlingen i custom bike building. Vinnaren
blev även direktkvalificerad till VM i Las Vegas, USA 2006. - Om
den förstaplatsen var juryn helt överens, berättade Robin
Bradley. Fram till 2004 hade denna tävling varit till för industrin
för att visa upp sitt kunnande. Men att man för 15 månader
sedan beslöt att tävlingen skulle vara öppen för alla.
I förra årets final i Amerika var tre av de tio främsta
custombyggen från Sverige. - Det tyder på att ni håller
en mycket hög klass här i landet, berömde Robin Bradley.Bengt
Ungestål, text och foto
På
Custom bike show ska det vara solsken och värme. Men vädergudarna
hade denna lördag bestämt sig för att vara vrånga.
De tillät dock arrangörerna att få ordning i parken innan
det envetna regnandet började strax före klockan tio.
Ljudteknikerna hann nästan rigga sina högtalare och förstärkare
för att kunna ösa på med 18 000 watt.
Vid insläppet för utställare köade tålmodiga
bikers.
Gäster från Finland, Holland, Tyskland och övriga Europa
kom i en aldrig sinande ström.
Riktigt så många utställare som förra rekordsommaren
blev det kanske inte men kvaliteten på cykelbyggena var hög.
Sveriges snabbaste dragbike från Karling racing team fanns på
plats.
Super twin top fuel dragbikebygget väger 345 kg och utvecklar sådär
700-800 hästkrafter.
- Vi har europarekordet med 6,36 sekunder på 400 meter, berättade
en stolt Victoria Karling innan hon tog på sig hörselskyddet.
Dragbiken fick parken att vibrera av plågsamt höga 144 decibel.
Under lördagen skulle en jury bestående av Robin Bradley, American
motorcycle dealer, Charlie Karling från Karling racing team, Olof
Gibson och Ivve Hallberg, utse tre pristagare till den europeiska kvaltävlingen
i custom bike building. Vinnaren blev även direktkvalificerad till
VM i Las Vegas, USA 2006.
- Om den förstaplatsen var juryn helt överens, berättade
Robin Bradley.
Fram till 2004 hade denna tävling varit till för industrin för
att visa upp sitt kunnande. Men att man för 15 månader sedan
beslöt att tävlingen skulle vara öppen för alla. I
förra årets final i Amerika var tre av de tio främsta
custombyggen från Sverige.
- Det tyder på att ni håller en mycket hög klass här
i landet, berömde Robin Bradley.
|